گل بوته های شعر و ترانه ( دفتر دل نوشته ها )

دل نوشته های خودم در تنهایی خودم به خاطر خودم و برای خاطر خودم . . .

گل بوته های شعر و ترانه ( دفتر دل نوشته ها )

دل نوشته های خودم در تنهایی خودم به خاطر خودم و برای خاطر خودم . . .

ای دوست !

ای دوست !

در دل تا به غـــم وا کردم ای دوست !

تو را در سینه ام جا کردم ای دوست !

امید وصــــــــــــــــل تو در دل نشاندم

غم عشـــق تو پیدا کردم ای دوست !

شراب دوریت را ســـــــــــــــر کشیدم

درفش غصّــــه برپا کردم ای دوست !

فروغ غـــــــــــــــــــم گرفتم از نگاهت

از اشک چشـم پروا کردم ای دوست !

خیال عشق تو در ســــــــــــــر نهادم

وجودم قــــــدر دریا کردم ای دوست !

لبـــــــــــــــــــم را پیش لبهایت گرفتم

قــــد رعنای خود تا کردم ای دوست !

ســـــــــــــــــر زلفت به زر آلوده دیدم

نگاه خستــه شهلا کردم ای دوست !

به دنبال وفاداری دویــــــــــــــــــــدم

تنــــم را خورده تیپا کردم ای دوست !

تــــــــــــــــــــــو را تنها و تنها برگزیدم

خودم را مــــرد تنها کردم ای دوست !

فنائی ! ناله هایت را شنیـــــــــــــــدم

غــزل های تو شیوا کردم ای دوست !


۷۱/۵/۱۸

ع.ف

نظرات 9 + ارسال نظر
احساس نویس سه‌شنبه 5 آبان 1394 ساعت 21:22 http://ehsasnevisi.mihanblog.com/

ممنون از نظر های بسیار زیبایی که قرار میدین ...
واقعا نمیدونم با چه زبونی تشکر کنم - واقعا خیلی ممنون

سلام . سلامتی شما برای من دعای همیشگی است . این وظیفه من است که به دوستان ارادت داشته باشم و جویای احوالشان . . .

احساس نویس پنج‌شنبه 30 مهر 1394 ساعت 02:02 http://ehsasnevisi.mihanblog.com/

خیلی عالی بود ...
اشعار شمارو هر بار میام فقط یکی رو میخونم تا هر بار میام اینجا بتونم استفاده کنم
واقعا فوق العاده مینوسین - خیلی دوست دارم شعر بنویسم - رمز موفقیت شما کجاست ؟

سلام دوست خوبم . . . محتاج راهنمایی های شما هستم . . . شما به من خیلی لطف دارید . . . . نوشتن زیاد هم سخت نیست . البته من خودم را موفق نمی دانم . فکر می کنم باید هنوز زیاد بخوانم و تمرین زیاد بکنم و از راهنمایی های دوستان نهایت استفاده را بکنم . ولی مسلماً برای موفقیت در نوشتن و به خصوص شعر باید گنجینه اطلاعاتمون بالا بره . باید زیاد مطالعه کرد و با تمرین این مطالعه و کسب اطلاعات را در نوشته و شعر باز تاباند . و دیگر این که برای شعر گفتن اصول اولیه شعر را دانشت . مثلا وزن و قافیه و شکل ظاهری شعر . من همیشه از دوستانم می خواهم که برای شروع از پروین اعتصامی و سعدی شروع کنند و سعی کنند چند بیت ساده آن دو بزرگوار را تقلید کنند و از روی وزن و قافیه آن شعر بنویسند . به این کار در شعر « استقبال » می گویند .

علیزاده چهارشنبه 1 مهر 1394 ساعت 15:42 http://www.torkbayindir.mihanblog.com

با سلام و عرض ادب بر استاد بزرگوار و گرامی.
استاد کار خوبی کردین که ادرس وبلاگتون رو تغییر دادین.به بلاگفا اصلا نمیشه اعتماد کرد.بنده ی حقیر 9 ماه بر سر یک وبلاگ کار کردم اما بلاگفا یه روزه پاکش کرد.البته با منظور بروز رسانی نبود.با منظور پاک کردن وبلاگ ها بوده.اری باید از خیر بلاگفا گذشت.
منتظر نظرات لطفتان هستم.

سلام و عرض ادب خدمت دوست بزرگوار جناب آقای علیزاده . . .
عید قربان را به جناب عالی و خانواده محترمتان تبریک عرض می کنم . دعا می کنم همیشه شاد و خرم و بانشاط باشید . . . .بله دیدم بلاگفا زیاد از حد اذیت می کند مجبور شدم از خیر تمام محسّناتش بگذرم و به بلاگ اسکای پناه بیارم .

قاب دل من چهارشنبه 1 مهر 1394 ساعت 12:03

ای دوست به خدا دوری تو دشوار است بی تو از گردش ایام دلم بیزار است بی تو ای مونس جان، دل ز غمت میسوزد دل افسرده من طالب یک دیدار است

همچنان چشم به چشمان تو دارم ای دوست
گوشه چشمی بنما بر دل زارم ای دوست
هر شبم نقش تو ماه شب چشمان منست
روزها در شب هجرت بشمارم ای دوست
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[گل][گل][گل] . . .

مجید شفیعی شنبه 28 شهریور 1394 ساعت 08:49

سلام

شعرت خوبه اما در معنا دچار سقوطی

مثلا شراب دوری معنا نداره باید کلمه ای پیدا کنی که وزنش معنای زهر داشته باشه
یا در بیت قبل دوری داریم اما در بیت جدید فروغ غم گرفتن از نگاه چطور ممکنه؟
یا مثلا تیپا در یه شعر عاشقانه یه سقوطه و این کلمه برای شعر طنز مناسبه و تنم تیپا نمیخوره !!!!؟


"تــــــــــــــــــــــو را تنها و تنها برگزیدم

خودم را مــــرد تنها کردم ای دوست !"

این عالی بود

بیت اول هم ضربه نداشت اما دوبیت اول هم خیلی خوب بودن

ممنون

:)
@}------

این مطلب برای خودته نیازی ندارم به همه نشونش بدی

ان شاء الله قوی تر بشی هر روز

سلام . . .
بسیار سپاس گزارم از راهنمایی های سازنده تون . همیشه نیازمند این نقدهای ریشه دار و دوستانه شما سروران بزرگوارم هستم بازم سپاس ویژه . . .
اما عذر بدتر از گناه من :
1 - شراب دوری : اضافه تشبیهی ؛ دوری به شرابی تشبیه شده که سر کشیده می شود .
2 - همیشه که دوری نبوده لاجرم این اتفاق در یک روز افتاده و قبلا موانست و مجالست بوده و کلی ارتباط بین دو نگاه ، گاهی پر از شادی و گاهی هم سرشار از غم . حالا من هم از نگاهی که قبلا به نگاه نورانی اش انداخته ام فروغ غم گرفته ام و حالا هم بعد از آن همه مجالست از این دوری پیش آمده غمگین هستم دیگر . نمیشه بعد از آن همه هم نشینی با سرکشیدن شراب دوریش غصه دار شد ؟
3 - منم من ، میهمان هر شبت ، لولی وش مغموم
منم من ، سنگ تیپاخورده ی رنجور
منم ، دشنام پس آفرینش ، نغمه ی ناجور
نه از رومم ، نه از زنگم ، همان بیرنگ بیرنگم
بیا بگشای در ، بگشای ، دلتنگم
( اخوان ثالث )
و یا :
منم آن سنگ ته ِرود که تیپا خورده

پشت پا از همه ی مردم دنیا خورده
( سید مهدی نژاد هاشمی )
درست می فرمایید بیشتر مایه طنز دارد . ولی حافظ و سعدی هم در ابیات عاشقانه خود از مایه های طنز بسیار استفاده کرده اند :
حافظ :

- صوفی نهاد دام و سر حقه باز کرد

بنیاد مکر با فلک حقه باز کرد

ویا

بنما به من که منکر حسن رخ تو کیست ؟

تا دیده اش به گزلک غیرت برآورم

و شعر معروف حافظ به مگس خان که از طرف محمود افغان فرماندار شیراز شد « ای مگس حضرت سیمرغ . . .

سعدی :

تو بدین نعت و صفت گر خرامی در باغ

باغبان بیند و گوید که تو سرو چمنی

و یا :

مبر ظن کز سرم سودای عشقت

رود تا بر زمینم استخوان هست ؟

بازم از عنایت بی شائبه شما نهایت سپاس را دارم ولی اگر این عذرهای من بر گناهانم شدّت داد لطفا رنجیده خاطر نشوید فعلا اول راهم بی هیچ راهنما و استادی استاد من فقط شما دوستان ارجمندم هستید . .

بنت الهدی پنج‌شنبه 26 شهریور 1394 ساعت 09:55

بازهم سلام...
در مورد بلاگ اسکای که گفتین نظرمو بگم خوب به نظرم خیلی خوبه ...البته اگه از لحاظ قالب براتون محدودیت نداشته باشه...اخه مدیر وب "تنها در خانه" جناب استاد علی کارگر فرمودند که چون زیاد با وب سروکار دارن براهمین قالب های این بلاگ همشون یه عیبی داره و مجبورن زود زود تغییرش بدن اگه خاستین در این مورد از ایشون حتمن بپرسین...
ولی در کل خوبه ...

سلام خواهر گرامی ام . متشکرم که قابل دانستید و دعوتم را اجابت نمودید . چشم از ایشون در این مورد مشورت می گیرم از راهنمایی شما بی نهایت سپلس گزارم .

بنت الهدی پنج‌شنبه 26 شهریور 1394 ساعت 09:49 http://www.tabiatmoallememeast.blogsky.com

سلام استاد از اینکه به من اینقده لطف داررین و قابل میدونین خیلی خیلی ممنون...
باز هم نظره اول برایه منه و من خوشحالم
شعرتونو هم خوندم باز مثل همیشه عالی و مثل غزل های قدیمی پر محتوا و استوار...
امیدوارم همیشه سلامت باشید خیلی ممنون که ادرس این وبتونو هم دادین....

سلام دوباره به خواهر محترمم . ممنونم بایت حسن نظر سرکار خانم بابت شعر . بله نظر محترمتون اولین نظره که در این وب در من افتخار برمی انگیزد از این بابت ازشما سپاسگزارم و آرزوی بهترین ها را برایتان دارم و دعا می کنم در بهترین ها همیشه اولین باشید . . .

علی چهارشنبه 25 شهریور 1394 ساعت 22:29

عرض ادب و ارادت خالصانه خدمت استاد و سرور ارجمندجناب فنائی
بلاکفا راست و ریس نمیشه هک کردند او را عده ای ناجوانمرد
عده ای با روان بیشمار کاربران بازیشان گرفته و دشمنی خویش را بما سرایت داده اند من که از اردیبهشت نتوانستم شعری گفته و کامنت ها رو درست تایید کنم و دهها عیب دگر تازه من که مشتاق بودم دلسرد شدم و بیشمارند تعداد دوستانی که چنین شده اند
بلاک اسکای نسبت به بلاکهای دیگر ارجح است
این که من تعداد بلاکهایم زیاد بود برای اینکه هرکدام کنار حسن خود عیبی هم داشتند گه دراین میان بلاک اسکای خوب است و تبریک میگویم بشما خانه جدید را و امیدوارم با ارامش درین وبلاک شعرهایتان را گذاشته و چون قبل مرا هم از راهنمایی خویش بی بهزه نگذارید

با سلام و عرض ادب و اردت خدمت استاد و سرور خودم جناب اقای کارگر ( پیرو )
شواهد و قراین نشان می دهد که باید از خیر بلاگفا بگذریم . راست و ریس هم بشود دوباره از جای دیگر ایراد پیدا خواهد کرد . خواهر محترمم سرکار خانم « بنت الهدی » پیشنهاد داده بودند که با جناب عالی در مورد بلاگ ها مشورت کنم و از تجربه ارزنده شما در این مورد استفاده کنم که خودتان زحمت کشیده اید و تمام توضیحات لازم را بیان نموده اید . از راهنمایی های دلسوزانه شما متشکرم و همین بلاگ را بعد از این به عنوان جایگاه نشر دل نوشته هایم بر می گزینم . و نامش را به گلبوته های شعر و ترانه تغییر می دهم . بازم بسیار سپاس گزارم . . .

علی چهارشنبه 25 شهریور 1394 ساعت 22:15 http://donyababa.blogsky.com/

ازین شعر تو زیباتر ندیدم صدای قلب تو عادل شنیدم
بدیدم سینه ماوا کردی ایدوست که وصل مرد تنها را بدیدم
چه شیرین بود غم هجران و دیدار شراب و دوری و میخانه پیکار
شدی باران بر این مستانه دلبر طراوت داری و گاهی چو رگبار
ز تو بهتر درین درگه ندبدم تو و نا ز تو را بر جان خریدم
غزلهایت صدف باشد فنایی بجز در در صدف هر گز ندیدم
درفش غصه را عادل رها کن غم و اندوه را دلبر فنا کن
فروغ جاودان است عشق پاکت بیا و یگ نظر هم تو بما کن
تو امرم کردی و کردم اطاعت مرا در شعر کن عادل شفاعت
اگر تنها درین خانه است پیرو به شعر ناب تو دارد قناعت

عجب خوش حال و شاد و سرفرازم
که با « پیرو » شدم دمساز بازم
نماید راه های خوب بر من
کند آسان ره و همواره روشن
غزل هایش تماماً نغز و شیرین
دوبیتی های او بر سینه تسکین
از او بهتر نباشد در ترانه
رباعی دارد آخر عاشقانه
چنان شعری سراید او بداهه
که هر شاعر سراید در سه ماهه
شده عادل خجل از شعر پیرو
که باشد شاد ، دل از شعر پیرو
اگر تنها در این خانه نشسته
تمام قفل غم ها را شکسته
ندارد هیچ غم از گفتن شعر
نیارد هیچ کم از گفتن شعر
سراید شعر شیرین زود و آسان
کند روح تو را با شعر رقصان
قناعت کن تو عادل شعر بس کن
به عشق پیروت شعری هوس کن
به شعرت وصف خوبی های او گو
از آقای علی پیرو مدد جو . .
[گل][گل][گل] . . .

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد