گل بوته های شعر و ترانه ( دفتر دل نوشته ها )

دل نوشته های خودم در تنهایی خودم به خاطر خودم و برای خاطر خودم . . .

گل بوته های شعر و ترانه ( دفتر دل نوشته ها )

دل نوشته های خودم در تنهایی خودم به خاطر خودم و برای خاطر خودم . . .

اهورا و اهریمن . . .

اهورا و اهریمن . . .

ما که چشــــــــــم آشتی از زندگانی داشتیم
زندگی را پایـــــــــــــــــگاه آشتی پنداشتیم

با خدا به ستیـــــزه سر برداشته نا خواسته
خواستـــــــــــه جایی برای آشتی نگذاشتیم

دوستی کردیم با خلـــــــــــق خدا جای خدا
دشمنانه با خدا به ستیــــــــزه سر برداشتیم

پشتوانه جــــــــــز اهورا اهرمن را ساخته
زندگی را پشتوانه اهــــــــــــرمن برداشتیم

دوستان انگاشتیــــــــم اهریمنان را بی خبر
بی خبـــــر چون دوستان اهریمنان پنداشتیم

دل به مستی جوانی داده بیـــــــــــن دوستان
دوستانه پرچـــــــــــم صلح و صفا افراشتیم

ریشه احساس بودن را چو سوزاندیم خویش
تخم هر آن چه تهی بودن به دل خود کاشتیم

دور ماندیم و جـــــــدا از دین و ایمان و خدا
آه های بی جهــــــــت بس روی هم انباشتیم

72/09/11
ع.ف
قالب شعر : غزل
وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
نام بحر : رمل مثمن مخبون

شهادت حضرت رضا ( ع ) تسلیت باد .


امام رضا ( ع ) امام رضا


قربون گنبـــــــــــــــــــــد طلات امام رضا ، امام رضا

عشـــــــــــــق منی جونم فدات امام رضا ، امام رضا


ترنم گل دستــــــــــــه هات اذونه عشقه ، عشق پاک

عشـــــــــــــــق تو باعث نجات امام رضا ، امام رضا


شفای قلب زخمی ام عطـــــــــــــــــــر خوش ضریحته

دلم خوشه به نیــــــــــــم نگات امام رضا ، امام رضا


حســـــــــــــــــرت چشمامو بشوی با آب سقّاخونه ات

تـــــــــــــــــویی و آبی و شفات امام رضا ، امام رضا


مرحــــــــــــــــــــــــــــــــم داغ دوریت زیارت ضریحته

 ضــــــــــــــــریح پاکِ باصفات امام رضا ، امام رضا


سهــــــــــم من و صحن چشات کبوترات و دونه شون

حاجتی و یه عمــــــــــــر دعات امام رضا ، امام رضا


شیپــــور صوراسرافیل هر روز سه بار میاد به گوش

محشــــــــــــــره سوز کرناهات امام رضا ، امام رضا


من و غریبــــــــــــــــــــــــــی و گناه تو ضامنی و آشنا

ضمانتـــــــــــــــــــــی به آشنات امام رضا ، امام رضا


تب ، تب عشـــــــــــــق چشماته نگام به سوی دستاته

خیلــــــــــــــــــی دلم تنگه برات امام رضا ، امام رضا


شب ، شب شـور و بی خوابی ، تضرّع و گریه و شعر

بازم دلـــــــــــــــــــم کرده هوات امام رضا ، امام رضا


تیـــــــــــــــــــــــــــــــــر غریبی غمت ضامن آهوی دله

کن نظـــــــــــــــــری به با وفات امام رضا ، امام رضا


94/06/02

ع.ف



گفتم . . .

با سلام به محضر با سعادت تمامی دوستان بزرگوار :

ضمن طلب پوزش از همه بزرگواران بابت تاخیر چند روزه . شعری از « علی آقای واحد » ، شاعر آذربایجانی را مدت ها قبل به صورت شعر ترجمه کرده بودم ، در پست پیش رو اصل شعر و ترجمه را درج می کنم لطفاً با نظرات ارزشمندتان راهنمایی ام کنید :


گفتم . . .


گفتم : ای غنچه دهان خون چه روان کرده دلت ؟
گفت : ما را چه که از عشــــــق فغان کرده دلت

گفتم : انصاف ! اذیّت نکنــــــــــــــــم عاشقتم ...
گفت : رازم به جهان فاش و عیــــــان کرده دلت

گفتم : از شوق رخـــــــــــت گریه به چشمم افتاد
گفت : بیهوده چـــــــــــرا گریه روان کرده دلت ؟

گفنم : ای نو گل زیبا ! تویی ام باغ و بهـــــــــار
گفت : در حسرت من عمــــــر خزان کرده دلت

گفتم : اندک نکشم حســــــــــرت چشمان تو را
گفت : بی فایده چشــــــــــمت نگران کرده دلت

گفتم : آخر که اسیــــــــــــــــر غمِتَم ! فایده کو ؟
گفت : از اوّل که در این عشـق زیان کرده دلت

گفتم : آن آتش عشــــــــــــــقت چه کند تاثیری ؟
گفت : می ســوزی و آوخ ! چه گمان کرده دلت

گفتم : ای گل که از اوّل منِ گــــــــــــــم عاشقتم
گفت : روحت به چنین عشــــق جوان کرده دلت

گفتم : آواره کویت چو شــــــــــــهابم شب و روز
گفت : واحد ! که چه خوش جای مکان کرده دلت


76/09/22


 عادل فنائی


ترجمه فارسیِ  شعری آذری با عنوان « دیدیم » از علی آقا واحد .

قالب : غزل
وزن شعر : فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
نام بحر : رمل مثمن مخبون محذوف


++++++++++++++++++++++


دیدیم . . .


دیدیم: ای غنچه دهن، کونلومی قان ائیله‌میسن

دیدی: «بی‌جا یئره عشقمده فغان ائیله‌میسن»!


دیدیم: انصاف ائیله اینجیتمه منی عاشقینم...

دیدی: «گئت!،سرّیمی دنیایه عیان ائیله‌میسن»


دیدیم: آغلاتما منی سرو بویون شوقینده!

دیدی: «گوز یاشینی بیهوده روان ائیله‌میسن»


دیدیم: آخر گوزلیم، باغ و بهاریم سنسن

دیدی: «سن عمرینی حسرتله خزان ائیله‌میسن»


دیدیم: آز چکمه‌میشم گوزلرینین حسرتینی

دیدی: «اؤز کونلونی یئر سیز نگران ائیله‌میسن»


دیدیم: عشقینده اسیرم، منه بس خیری نه‌دیر؟

دیدی: «اولده بو سوداده زیان ائیله‌میسن»


دیدیم: عشق آتشی نیلر منه؟ قورخان ده‌گیلم

دیدی: «بیچاره یانارسان! نه گومان ائیله میسن»؟


دیدیم: ای گل! من ازلدن‌ده گوزه‌ل عاشقیم

دیدی: «سن روحینی عشق‌ائیله جوان ائیله‌میسن»


دیدیم: هر گون سر کوی‌ینده دولانماقدر ایشیم

دیدی: «واحد، نه گوزه‌ل یئرده مکان ائیله‌میسن»


شعر از : علی آقا واحد